Audience centred, Come and play & Community awareness i Lincoln


The Collection er et mindre museum, der ligger i byen Lincoln i engelske Lincolnshire. Museet er ud fra engelske forhold ikke stort og der er ikke mange museologiske studieture eller event-orienterede inspirationsrejser, der komme forbi Lincoln, men udstillingerne er rigtig fint lavet og har mange af de dyder som flere engelske museer kan bryste sig af. The Collection er derfor et fint sted at spotte til nogle af de virkemidler og elementer, der for tiden kan observeres på mange engelske museer. Audience centred, Come and play og Community awareness har jeg valgt at kalde tre tendenser, der til dels lapper lidt indover hinanden og som alle kredser om at tage de besøgende alvorlig og tænke de besøgende og deres samfund ind i museumsoplevelsen og museets arbejde.

DSCF4684

Audience centred
Det brugerfokuserede museum kommer til udtryk på mange måder. Et personale, der får den besøgende til at føle sig velkommen er en del af det, et museum, der i opstillinger og arkitektur gør det muligt at være sammen og opleve sammen med andre og udstillinger, hvor man kan bruge sin egen krop eller viden som en aktiv medspiller er også dele af det. Et museum, der lytter til sine besøgende og forsøger at inddrage dem reelt i museets arbejde og dispositioner er også et aspekt i det brugerfokuserede museum.
Som det heldigvis oftest sker på museer bliver man godt modtaget i Lincoln. Jeg skulle møde en ansat på museet og var derfor ikke en almindelig besøgende, men fik absolut en god service af frontpersonalet og kunne se, at det fik de andre besøgende også. Der blev spurgt ind til interesser og også givet råd til aktiviteter udenfor museet. Efter at være kommet forbi indgangsområdet, og for mit vedkommende at have haft mit møde, kommer man ned til udstillingsområdet.

Basisudstillingen hedder From Past to Present og kan opleves som en rundgang i historien fra den tidlige stenalder til 1500-tallets Lincolnshire. Det første man møder er en mandshøj model af et en de tidlige Homo Sapiens Sapiens. Den besøgende kommer i øjenhøjde med fortiden og der signaleres, at her er det om mennesker ligesom en selv.
Udstillingen er generelt imødekommende og flere steder opfordres den besøgende til at prøve, føle osv. De steder tales der i teksterne direkte til den besøgende – det er dig som besøgende, der er i centrum og skal opleve. Flere steder i udstillingen bruges ens egen krop som målestok. Udover at det naturligvis sker med  de originale genstand og en række replikaer af originale genstande er der i udstillinger også nogle steder hvor ens egen krop også er målestok for objekter, der ikke kan ses. Man kan måle, hvor stor man er i forhold til en mammut eller hvor store ens knogler er i forhold til fund.

DSCF4622

Flere steder i museet tales der til flere sanser, hvilke ikke alene er god museumslatin med hensyn til at engagere den besøgende, men i dette museum også var lavet med særlig henblik på, at synshandikappede også kunne føle sig velkomne. Der var genstande der kunne røres eller prøves på og taktile kort. Ved en vellykket montre om skrift til forskellige tider kunne man også få lytteprøver på det talte ord til forskellige tider. Der blev læst op af Tacitus (latin), Beowulf (angelsaksisk), Gisli’s saga (norrønt), Et normannisk-fransk digt, en historie af Chaucer (1300-tals engelsk) og man hørte en optagelse fra 1952 af en lokal bonde, der har en udpræget Lincolnshire accent.

DSCF4674

Languages from the past montre og lyttepost

DSCF4642

Taktilt kort der viser udbredelsen af nordiske stednavne

Come and play
Interaktivitet på museer kan ligesom andre formidlingsgreb være godt eller skidt udført. Det er en måde at fortælle historierne på og engagere den besøgende, og der skal være et indhold og grunde til interaktiviteten for at den for alvor giver mening. Content is king. Interaktiviteten er en vej ind til den besøgende, når den er meningsfuldt tænkt, og viser, at man tager de besøgende alvorlig – de bliver medspillere, der selv skal yde noget for at komme videre, blive belønnet med viden/oplevelser osv.
I The Collection var der udvalgte steder, hvor den besøgende selv kunne agere. Der var klassiske elementer som tøjprøvning for børn og voksne og til aktiviteten var der ekstra informationer om personerne bag tøjet. Man kunne blive Sir Geffrey Luttrel, der var ridder i 1400-tallets Lincolnshire, Claudia Chysis – en velhavende frue, der boede i det romerske Lincoln eller en engelske kriger fra 2000 f.kr.

DSCF4652

Museet havde også The Lab, hvor man bl.a. kunne samle et bondestenalderkar og sortere fund efter materialetype. Andre steder i museet kunne man selv skille en gravhøj ad (lille fin illustrativ aktivitet) og lave glasmosaikker og gulvmosaikker. Museet havde også mange steder, hvor man kunne røre de forskellige tider materialer eller rekonstruktioner af genstande. Det var f.eks. et romerske skjold, skind og forskellige former for keramik. The Collection disponerede interaktionsmulighederne godt, de understøttede de valgte emner og den mandag eftermiddag jeg var der, blev stederne flittigt brugt af unge som ældre og gav anledninger til diskussioner og morskab. 

DSCF4678

Saml selv krukke

DSCF4628

Saml selv gravhøj

Community awareness
Outreach er et vigtigt begreb i engelske museer og også noget der har bevågenhed udenfor UK – bl.a. i Danmark. Outreach temaet for Organisationens Danske Museers årlige formidlingsmøde i 2009, hvor mere end 400 fremmødte bl.a. kunne høre engelske kollegaer fortælle om projekter, hvor de gik ud af museet rammer og prøvede at formidle til nye brugergrupper. De fortalte også, at involveringen i det omgivende samfund og en Outreach-strategi for udstillinger og andre tiltag ofte var nødvendigt, før end at finansiering fra trust fonds eller det offentlige kom på tale.

Der var tre indgang til udstillingsrummet og hvis man valgte den midterste kom man ind til et lille torv, med seks plancher. Torvet kunne både være et udgangspunkt for besøget eller et sted hvor de besøgende kunne stå lidt før de gik videre i udstillingen. De seks plancher fortalte en lille historie om en eller flere personer i lokalsamfundet og disses forhold til nogle af museets genstande. Man mødte Bill Bee – The Flint Collector (en ældre amatørarkæolog), Andrew MacDonald – The Potter (en lokal keramiker, der lavede rekonstruktioner af museets lerkar), Mich Jones – The City Archeologist (om hans arbejde som professionel arkæolog), Keith Kelway – Treasure from the Soil (der var metaldetektor). Planchen Archeology in the Community fortalte med udgangspunkt i Navenby Archeological Group om at museet gerne ville hjælpe med at lave amatørarkæologiske grupper. Den sidste planche The Plesiosaur under the School fortalte om en lokal skole, hvorunder den 190 millioner gamle Plesiosaur-forstening var fundet og hvordan, at dyret nu var blevet skolens vartegn.

DSCF4665

Plancherne var indgang til emner berørt på plancherne (og som i udstillingsrummet var placeret bag plancherne), men de var først og fremmest fortællinger om museets involvering i det omgivende samfund eller private borgers mulighed for at bidrage til museets virke. Dette blev også understreget af at torvet gulv var et luftfoto af området. Gulvet var en væsentlig grund til at ”torvet” kom til at virke som et mødested, da rigtigt mange kravlede rundt for at finde et bestemt sted eller fortælle hinanden om steder de fandt.

DSCF4639

DSCF4640

Museet i Lincoln blev genåbnet i 2005 i nye bygninger. Udstillingen var nyt i sit formsprog og havde en fin variation i virkemidlerne. Udover de ovennævnte elementer blev der også brugt illustrative tricks med at have 1:1 modeller der understøttede historierne, f.eks en romersk gadebod, der hvor der blev fortalt om fjernhandel i Romerriget eller Thorfast’s kammagerbod, der hvor benværkstedets genstande blev vist.  

DSCF4638

Der er gratis adgang til museet. Det har ca. har 80.000 besøgende om året og arrangere årligt tre særudstillinger.

The Collection er et meget informativt og behageligt museum at besøge, uden at det er prangende eller meget nyskabende i sin udtryksform. Museets imødekommende indstilling til de besøgende er i sig selv naturligvis ikke en garanti for, at besøget er interessant, men der er det – også takket være museets gode fund og den varierede måde, der bliver lavet fortællinger om dem og den tid og de mennesker, der var knyttet til fundene.

Link:

The Collection: http://www.lincolnshire.gov.uk/visiting/museums/the-collection/

Reklamer

Skriv en kommentar

Filed under Kulturhistorie, Udstilling

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s