Fra myremalm til jern – et brugerdrevet undervisningsmateriale


Lige nu – i dag – kan man på Moesgård og på nettet følge musealt undervisningsmateriale blive til. Det sker i projektet “Fra myremalm til jern – et brugerdrevet undervisningsmateriale”. 8.Y og 9.Z fra Forældreskolen i Aarhus og Moesgård Museum udarbejder sammen materialet til en hjemmeside, der skal bruges som undervisningsmateriale om jern og jernudvinding i fagene fysik/kemi samt matematik i 8.-9. klasse. Grundtanker er, at brugerne skal være medudviklere og at helt ny viden skal laves med brugerne og ikke kun formidles videre fra eksperter, der har undersøgt feltet på forhånd. Blogmedier bliver i projektet både brugt til registrering og til deling af viden – også her skabes indholdet af brugerne.

De unges formidling af deres projekt bliver det centrale på hjemmesiden. Desuden vil hjemmesiden rumme viden om jernets teknologihistorie, forskning i jernudvinding samt en lærervejledning. Som et supplement til hjemmesiden vil Moesgård Museum lave en materialekasse til udlån på skolerne i Østjylland.
Ovnene bygges i dag og jernet bliver udvundet 6. april. Begge dage blogger projektets medarbejdere og de unge om forløbet på http://jernmagerne.wordpress.com/. Der kan man også læse mere om ideerne bag projektet.

Advertisements

Skriv en kommentar

Filed under Digitale medier, Interaktivitet og brugerinddragelse

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s