Nina Simon og det brugerinddragende museum


For en måneds tid siden blev Nina Simon direktør for The Museum of Art & History i Santa Cruz, Californien. Der er en nyhed museumsprofessionelle verden over har fulgt, måske også med lidt skepsis.

Nyheden blev primært spredt gennem Nina Simons egen blog http://museumtwo.blogspot.com/ – en forbilledlig museumsfaglig blog, som har inspireret mange, inklusiv mig selv, til at bruge blogmediet til at dele viden om museumsrelevante emner.

Nina Simon har i en årrække været konsulent omkring brugerinddragelse og museumsdesign og før det kurator ved The Tech Museum of Innovation i San Jose og medarbejder ved The International Spy Museum i Washington. Løbende har man kunne følge hendes tanker, observationer og dele af hendes konsulentarbejde på Museum 2.0 bloggen og sidste år udkom bogen The Participatory Museum, der er en opsummering af hendes tanker og kan ses som grundbogen i, hvordan man kan forstå og designe brugerinddragelse på museer.

The Participatory Museum
The Participatory Museum er en anbefalelsesværdig bog for alle, der har interesse i at inddrage museumsbrugere og gæster på nye måder. Bogen er fyldt med eksempler fra biblioteker og museer verden over. Nina Simon har flere gange været i Danmark, blandt andet som medlem af følgegruppen for Statens Museum for Kunst nye digitale formidlingtiltag (SMK Digital) og som oplægsholder ved sidste års NODEM konference. The Participatory Museum indeholder også cases fra Danmark i form af Eksperimentariums projekt EgoTrap, og i form af Human Library, der blev lanceret på Roskilde Festivalen i 2000 under navnet Menneskebiblioteket (se http://humanlibrary.org). Konceptet i Human Library er at man kan låne et menneske i min. 45 min. og ligesom med en god bog få testet sine fordomme og få indblik i en ny virkelighedsopfattelse. Ego Trap var en aktivitet, der kunne opleves på Eksperimentarium for et par år siden, hvor man med en mobiltelefon som katalysator skulle teste sig selv og også tage kontakt til andre i udstillingen.

Nina Simon påpeger vigtigheden af, at museerne tænker mere brugerinddragende, at museumsgæsterne bliver deltagere frem for passive forbrugere.
Man kan sige at museumsoplevelser skal være lige så medrivende og inddragende som denne live optagelse af hendes næsten-navnesøster, Nina Simone:

(jeg kunne ikke lade være med at tage dette link med, men det kan også være en fin lydkulisse, mens du læser resten af indlægget)

Medinddragelse er for Nina Simon essentiel, da det ifølge hende kan være det, der kan gøre museerne mere relevante i en verden, hvor man gennem web og deraf ændrede sociale strukturer er vant til og glad for at kunne interagere.
Nina Simon støtte sin ideer på tre positioner inspireret af museumsanalytikere og -praktikere som Stephen Weil, Kathleen McLean, George Hein og John Falk:

  1. ideen om, at publikumscentrerede institutioner er lige så relevante, brugbare og tilgængelige som dagligvarebutikker og togstationer
  2. ideen om, at den besøgende selv skaber deres egen mening ud af den kulturelle oplevelse (det er den besøgende selv og ikke museet, der definerer oplevelsen)
  3. tanken om, at brugernes stemme både kan puste nyt liv og skabe ny viden i forhold til planlægning og udførelse af publikumsorienterede projekter og arrangementer

(The Participatory Museum, preface)

Me to we
Første del af bogen kredser om, hvordan en oplevelse kan gå fra mig til os. Fra at oplevelsen er baseret på individuelt forbrugsindhold til at oplevelsen også består af at enkeltpersoner engagerer sig socialt med andre enkeltpersoner.
I bogen er vejen fra mig til os delt op i 5 faser som så diskuteres:

Nina Simon påpeger at hver fase, og dermed formidlingstilgang har noget forskelligt at tilbyde museumsgæsten.

Fase 1 giver de besøgende adgang til det indhold, som de søger. Fase 2 giver de besøgende mulighed for at undersøge, handle og stille spørgsmål. Fase 3 lader besøgende se, hvordan deres interesser og handlinger er i forhold til resten af samfundet eller grupper de gerne vil sammenligne sig med. Fase 4 hjælper de besøgende med at sættes sig i forbindelse med andre, som de deler interesser med og når den femte fase lykkes oplever de besøgende museet som et socialt sted, fyldt med interessante og berigende møder med andre mennesker.
(The Participatory Museum, part 1: Design for Participation)

Contributory, Collaborative, Co-Creative & Hosted
I bogens anden del diskuterer Nina Simon fire måder et museum kan være brugerinddragende på. Det er med den besøgende som deltagende, samarbejdende, medskabende og beværtet.

En deltagende (contributory) aktivitet har faste rammer defineret af museet og indenfor dem kan den besøgende yde et bidrag, det kan f.eks. være en installation hvor der er muligt at give feedback.
I en samarbejdende (collabotative) aktivitet har museet ansatte stadigt kontrol over processen, men den besøgende have medindflydelse på det endelige produkt, det kan f.eks. være en aktivitet …
I en medvirkende (Co-Creative) aktivitet arbejder museets medarbejdere og de besøgende sammen fra starten med at definere og gennemføre projektet.
Og i et beværtet (hosted) projekt stiller institutionen ressourcer eller faciliteter til rådighed for en ekstern gruppe, der så selv organiserer og sætter rammer om aktiviteten.

I bogens afsnit om de fire interaktionstyper har Nina Simon flere case på projekter, der burger de forskellige tilgange (The Participatory Museum, Chapter 6: Contributing to Institutions, Chapter 7: Collaborating with Visitors, Chapter 8: Co-creating with Visitors og Chapter 9: Hosting Participants).

Den nye direktør for The Museum of Art & History i Santa Cruz

Skepsissen med Nina Simons nye job skyldes ikke, at museumsansatte verden over ikke vil hende det bedste, men om hun nu har tid til at være konsulent på projekter eller komme med nye indlæg på Museum 2.0. Det sidste ser nu ud til fint at kunne lykkes og som man vil kunne forvente af en brugerinddragningsguru afspejler blogposterne den dagligdag, der er som museumsdirektør i Santa Cruz. Et af de seneste indlæg er blandt andet om, hvordan man kan få ansatte til at tage kreative risici. http://museumtwo.blogspot.com/2011/05/empowering-staff-to-take-creative-risks.html. I indlægget diskuterer Nina Simon forskellen og behovet for både at have risk-takers og space-makers, som ledere og medarbejdere. Den, der tager risikoerne skal vide, at der er en som skærmer deres rum og bakker dem op – uden støtte ingen reel interesse fra organisationen i at turde gå nye veje.

En god introduktion til Nina Simons tanker er det foredrag hun gav i Danmark sidste november, som del af NODEM 10 konferencen:

Nodem 2010: Nina Simon from Formidlingsnet on Vimeo.

Her er Nina Simons powerpoint præsentation fra NODEM konferencen:

Three Things I’ve Learned about Design for Participation http://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/5903551

View more presentations from Nina Simon

Her er linket til Nina Simons anbefalelsesværdige blog:
http://www.museumtwo.blogspot.com/
og et link til hjemmesiden om hendes bog:
http://www.participatorymuseum.org/,
hvor man både kan købe bogen, læse den gratis on-line og – helt i Nina Simons ånd – diskutere og kommentere bogens indhold.

Advertisements

12 kommentarer

Filed under Digitale medier, Interaktivitet og brugerinddragelse

12 responses to “Nina Simon og det brugerinddragende museum

  1. Pingback: Sculpture by the Sea & World Beach Project | Martins Museumsblog

  2. Hej Martin,

    jeg har lige købt bogen og glæder mig meget til at læse den – har du indtryk af, at Simon er et navn i Danmark også, eller hvordan?

    Mange venlige hilsner,

    Tina Thor Jørgensen

    • Martin Brandt Djupdræt

      Hej Tina
      Nina Simon deltog i NODEM 10 konferencen i København sidste november. Det var er rigtigt godt indlæg, hvilke gjorde at mange danske museumsfolks blev interesseret i hende, så jo jeg vil mene, at hun for tiden er en som flere taler om – og endnu bedre – er inspirerede af.

      MVH
      Martin

  3. Pingback: 2011 in review | Martins Museumsblog

  4. Nina Simon er ganske interessant ud fra et teoretisk synspunkt. Jeg forbeholder mig dog retten til at være bekymret når der bliver talt om niveau 5 i modellen, hvor brugerne på baggrund af den platform som museet har opstillet selv danner netværk og producere indhold. Problemet som jeg ser det er at museerne mister deres autoritet hvis man følger brugerinddragelse med lige så åbent sind som Nina Simon foreslår.

    Ikke at hun skal forkastes helt. Med en sund skeptisk tilgang til hendes teori tror jeg bestemt hun kan bruges og fortjener at blive brugt.

    mvh
    Nikolaj

    • Martin Brandt Djupdræt

      Kære Nikolaj
      Jeg forstår godt din indvending, men mener at Nina Simons tanker bestemt er værd at efterprøve i museumsverdenen. De kan være med til at skabe engagerede og interesserede brugere – og for at få det kan museerne godt give noget af deres autoritet videre til brugerne.
      MVH Martin

      • Hej Martin

        Jeg er helt enig i at museerne kan overgive lidt af deres autoritet til brugerne, inden for visse rammer selvfølgelig. at Nina Simon er vældig populær både nationalt og internationalt kan vi ikke komme uden om. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på om der er nogen teoretisk kritik af hende … og i så fald vil jeg da spørge om du kender nogen?

        De bedste hilsner
        Nikolaj

      • Martin Brandt Djupdræt

        Hej Nikolaj
        Nej, jeg er ikke stødt på nogen der teoretisk har kritiseret hende, men har heller ikke søgt på det. Hun er i dag direktør for Santa Cruz Museum of Art & History hvor hun bl.a. arbejder for at virkeliggøre sine ideer – og dele af den proces kan du følge på hendes blog Museum 2.0.
        MVH Martin

  5. Pingback: 2013 in review | Martins Museumsblog

  6. Pingback: 2014 in review | Martins Museumsblog

  7. Pingback: 2015 in review | Martins Museumsblog

  8. Pingback: 2016 in review | Martins Museumsblog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s