Rosa og Evigheden – teaterets mulighed for den ikke-liniære fortælling


Rosa og Evigheden. Foto: Pernille Bering for Aarhus Sommeropera

Rosa og Evigheden. Foto: Pernille Bering for Aarhus Sommeropera

Teater og film er steder, hvor museerne finder inspiration i disse år. Scenografer og instruktører bruges til udstillinger, og der tales om iscenesættelse, den rette setting og fortællingen. Personligt tror jeg, at vi på museerne kan lære meget, men jeg har også en ide om, at vi er draget mod disse medier på grund af en misundelse. Vi er misundelige over filmens og teaterets narration. Over at de nøje kan planlægge og afvikle akterne/scenerne og dermed styre rækkefølgen af de oplysninger, stemninger og følelser, som publikum bliver udsat for. Vi vil på museerne gerne lave den gode fortælling, men kan bare ikke bygge den helt så kontrolleret op som i filmen og på scenen – vi kan ikke lave de samme stringente lineære forløb.

Rosa og Evigheden. Foto: Pernille Bering for Aarhus Sommeropera

Rosa og Evigheden. Foto: Pernille Bering for Aarhus Sommeropera

Jeg var i teateret i weekenden og fik der demonstreret, at der også er andre greb teateret kan bruge, og som kan have interesse for de historieformidlende museer – det er det styrede ikke-liniære tidsforløb, herunder den kontrollerede vekselvirkning mellem tider og ophævelsen af tid.

Det jeg så i weekenden var en prøve på operaen elle syngespillet Rosa og Evigheden, der har premiere fredag 22. august. Det var en gennemspilning af stykket med kostumer og de fleste af billeder på denne side er nogle, som fotograf Pernille Bering tog ved den opførelse.

Rosa og Evigheden. Foto: Pernille Bering for Aarhus Sommeropera

Rosa og Evigheden. Foto: Pernille Bering for Aarhus Sommeropera

Musikken er skrevet af Erik Bach og stykkets libretto er skrevet af Svend Åge Madsen og hans datter Maria S. Madsen. Det er en tekst, der helt i Svend Åge Madsens ånd springer i tid og har mange fortællinger i luften samtidig. Rosa og Evigheden er skrevet og bliver opført af Aarhus Sommeropera i anledning af Den Gamle Bys 100 år jubilæum. En objektiv beskrivelse af stykket vil jeg ikke kunne give, da jeg både har været involveret i planlægningen og selv er vældigt begejstret både for Den Gamle By og Svend Åge Madsen.

Handlingen som Svend Åge og Maria har skabt udspiller sig i Den Gamle Bys Borgmestergård i 1500-tallet, i møller Weiss’ Århus Mølle anno 1864, i komponisten Albert C. Malingers liv anno 1974 og i det fremtidsspil, han laver om 2014. Tiderne i stykket er blandet sammen, og personerne fra de forskellige tider møder hinanden og influerer hinandens valg og liv. Stykket bliver spillet på Helsingør Teater, der ligger i Den Gamle By og de mange referencer til steder og historier på museet gør det til en særlig oplevelse. Stykket er virkelig skrevet til stedet og lejligheden.

Prøve på Rosa og Evigheden 16. august. Foto: MBD

Prøve på Rosa og Evigheden på Helsingør Teater 16. august. Foto: MBD

Rosa og Evigheden er en veloplagt og kompleks historiefortælling, der trækker tråde mellem forskellige tidsperioder og ligger hints ud som man efter forestillingen kan tænke over og få lyst til at følge. Kulturhistoriske udstillinger trækker også tråde, men aldrig helt så overrumplende eller finurligt som i dette stykke, men at sammenligne Svend Åge Madsens fortælle-påfund med hvad som helst er heller ikke helt fair – det er i en klasse for sig selv eller som Lars Bukdahl fra Weekendavisen beskrev hans greb i sin anmeldelse af Svend Åge Madsens seneste roman Pigen i cementblanderen: ”hjerne-kortsluttende rammefortæller-søsyge.”

Svend Åge Madsen fortæller om Rosa og Evigheden i Helsingør Teater 16. august. Foto: MBD

Svend Åge Madsen fortæller om Rosa og Evigheden i Helsingør Teater 16. august. Foto: MBD

Maria S. og Svend Åge Madsens måde at ophæve kronologi, bruge tid og fortælle historie er ikke noget museerne umiddelbart kan efterligne, men er ligesom teaterets narrationen noget man godt kan være lidt misundelige over. Personligt synes jeg, at der er meget inspirerende at opleve og så spekulere over, om det på nogen måde er noget, der kan bruges i udstillinger.

Rosa og Evigheden har premiere på fredag 22/8 og spiller frem til 5/9.

Rosa og Evigheden. Foto: Pernille Bering for Aarhus Sommeropera

Rosa og Evigheden. Foto: Pernille Bering for Aarhus Sommeropera

Læs mere om stykket på Sommeroperaens hjemmeside:

http://www.aarhus-sommeropera.dk/season.html

Særligt interesserede kan læse Maria S. Madsen og Svend Åge Madsens libretto her:

http://www.svendaagemadsen.dk/libretto

 

Advertisements

1 kommentar

Filed under Diverse, In situ, Kulturhistorie

One response to “Rosa og Evigheden – teaterets mulighed for den ikke-liniære fortælling

  1. Pingback: 2014 in review | Martins Museumsblog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s