En fortælling om vinduer – Villum Window Collection


I denne uge åbnede et nyt museum for offentligheden. Der er Villum Window Collection, der har til huse på Maskinvej i Søborg i de industrihaller som Villum Kann Rasmussen for over 60 år siden fik bygget for at producere vinduer.

DSC_0759

Villum Window Collection er som navnet antyder en samling af vinduer, der er tilknyttet en af verdens største vinduesproducenter VKR Holding A/S. Det kunne man godt frygte, at der kom en noget smal og indadskuende udstilling ud af, men det er ingenlunde tilfældet.

Kærnen i udstillingen er en tidstunnel bestående af en række rum med vinduer til forskellige aldre startende med en middelalderlig glasmosaik og sluttende med de nyeste plusenergivinduer.  Uden omkring Tidstunnellen er der så mere deltaljerede fortællinger om vinduets materialer, elementer og mekanismer, og udstillingsrummets bagvæg er et stort vindueskatalog, hvor gæsten kan trække vinduer ud og gå på opdagelse i 400 års vinduer.

DSC_0728

Vindueskataloget er kronologisk bygget op, og det er muligt at hive et vindue ud og studere det nærmere.

Før man kommer ind i den store industrihal, hvor udstillingen vises, er der et lille preludium, som fortæller om lysindfald i boligen fra bronzealderen og frem til middelalderens vinduer af dyreskind. Det første lysindfald, der vises er et lyrehul. Der er placeret i et mørk rum og ved at trykke på en kontakt kan man få en plade til at skyde til side, så et naturlig dagslys strømmer ned gennem lyrehullet. Rummet er en klar illustrering af tidstunnelens ide om at bygge rum for at vise vinduer: Der skal mørke til for at formidle lys.

Overblik og undersøgelse

Villum Window Collection er både en meget emnespecifik udstilling, men samtidigt er det også en udstilling, som formår at brede emnet vinduer ud og gennem samlingen at skabe en overordnet fortælling om udsyn, dagslys, teknologisk udvikling og kulturhistorie.

En fint greb i udstillingen er tidstunnelen. Rummene i tunnelen er ikke nøje opbyggede perioderum fra forskellige tider, men vigtige elementer ved de forskellige perioder er fint udvalgt, så rummet fanger karakteristiske elementer om tiden. Der er indsat originale vinduer fra perioderne i rummene og de giver en fornemmelse af den tids brug og forhold til dagslys og rumindretning. Pladsen og rummet omkring vinduet gør, at man lægger mærke til det.

DSC_0669

Lysindfald i tidstunnelens renæssancerum

DSC_0685

Lysindfald og brug af vinduet i 1900-tallet

Et andet godt element er de undersøgelsesopfordrende fremvisninger, der nærmest dissekere vinduets bestanddele. Det er f.eks. opstillingen med de materialer som vinduesglasset og vinduesrammen består af. Her er der forskellige træsorter, metaller og farvepigmenter man kan studere og røre ved. Det er også planchen, hvor et vindue er skilt af i enkeltdele eller bordet hvor forskellige vinduesopbygninger er udstillet og deres profil er optegnet på bordpladen. De enkle og ofte aktivitetsbaserede opstillinger skærper interessen så man får lyst til at studere emnet nærmere.

DSC_0711

Materialer ved vinduesglas- og vinduesrammeproduktion

DSC_0714

Undersøgelsesopstillingerne er enkelt stille op, og flere steder er der som her mulighed for at mærke og fornemme materialerne.

DSC_0752

Et vindues opbygning og foran det et bord, som viser profiler og de høvle, der skaber dem.

DSC_0720

Forskellige måder glas og ramme er sat sammen, og på bordplanen er konstruktionens profil optegnet.

Ved udstillingens åbning i onsdags fremhævede udstillingens designer Rosan Bosch undersøgelseselementet. Rosan Bosch sammenlignede mødet med udstillingen med det at skulle lære et sprog. Først lærer man nogle ord og med den i bagagen begynder man at bruge sproget, og det er først der, at sproget for alvor læres. Hendes håb var, at udstillingen på en imødekommende og engagerende måde kunne give den besøgende lidt af vinduets vokabularium, så de når de forlod Villum Window Collection begyndte at blive opmærksom på deres egnet hus eller bys forskellige vinduer– om at de med de nye tillærte begrebet så med nye øjne på vinduets betydning og brugen af dagslys i dagligdagen. En fin målsætning for formidlingen af samlingen. Tankegangen om at udstillinger er første del af en begrebsliggørelse af et emne, er også værd at have in mente generelt i forhold til udstillingers kunnen.

Stedets historie

En understøttelse af udstillingens overordnede fortælling om lys og lysindfald er selve stedet. Udstillingen har til huse i en fabrikshal som Villum Kann Rasmussen byggede i 1951, og det er et rum, der med sine store flader af nordvendte vinduer lukker masser af lys ind. Selve hallen er også vindueshistorie ved at der her i en årrække blev produceret VELFAC vinduer og dele til VELUX ovenlysvinduet. Stående blandt de mange vinduer kigger man op og gør umærkelig det Rosan Bosch opfordrede os til i sin åbningstale: At tilegne sig lidt mere af vinduets sprog og lægge mærke til dets betydning for rummet og menneskerne i det.

Villum Window Collection 001 s

Foto: Villum Window Collection

Villum Window Collection er gratis at besøge og har åbent for offentligheden tirsdage og torsdage 10-16 og efter aftale. VKR Holding har som succesrigt firma sikkert et godt blik for, at man ikke skal slå for stort et brød op til at starte med, men jeg håber at åbningstiden for Villum Window Collection på sigt vil ændres.

Det er lækre og sikkert også bekostelige løsninger som er lavet til fremvisningen af vinduerne og hele emnet udsyn og lysindfald i huset. Det er en udstilling, der fortjener at blive set af mange. Maskinvej 4 i Søborg er ikke et sted man lige kommer forbi, men ved at holde åbent en weekenddag – bare en gang om måneden – ville det være muligt for bolig- og teknik- og historieinteresserede at planlægge en weekendsudflugt (gerne med de store børn i huset) og få gode aha-oplevelser om vinduets historie.

DSC_0730

Indtil det måske sker håber jeg, at mange har mulighed for at bruge en tirsdag eller torsdag til at besøge museet, og at mange ungdomsuddannelser vil tage på udflugt til Maskinvej. Og det gælder både tekniske- og alment boglige ungdomsuddannelser, der på stedet kan få illustreret, hvordan tekniske udviklinger og nye ideer kan ændre noget så grundlæggende for mennesket som dagslys i dagligdagen.

Villum Window Collection 003 s

Der er få steder, at udstillingen bruger film eller digital formidling. Et sted det benyttes er ved en skærm, hvor vindues-pionerernes opdagelser eller opfindelser fortælles i korte animationsfilm. Bagved ses en tidslinje, hvor dem der er blevet nysgerrige kan få mere at vide om vinduets udviklingshistorie. Foto: Villum Window Collection

Se flere billeder fra udstillingen i dette flickr album www.flickr.com/photos/martinsmuseumsblog/sets/72157651613874318/
Læs mere om samlingen og vinduets historie på villumwindowcollection.com

DSC_0762

Der er flere gode detaljer i udstillingen. En af dem er, at der fra Tidstunnellen er afgang til delhistorier som hænger sammen med fortællingen i rummet. I dette rum fra århundredeskriftet viser et vindue fra Vestre Fængsel i København og fra rummet er der adgang til en opstilling med sikkerhedsglas, der i dag bruges i fængslerne.

DSC_0736

Og sikkerhedsglasset kan testes ved at man kan få en jernkugle til at falde ned på glasset.

Reklamer

1 kommentar

Filed under In situ, Kulturhistorie, Udstilling

One response to “En fortælling om vinduer – Villum Window Collection

  1. Pingback: 2015 in review | Martins Museumsblog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s